vrijdag 12 april 2013

CHOCOLA

Lieve collega's,

Afgelopen weekend werd het klussen in huis onderbroken door een heuse baby-shower.
Ik was nog nooit op een baby-shower geweest maar herinnerde mij wel een aflevering van Sex in the city waarin de vier stadse dames met frisse tegenzin en een mand vol dure baby-cadeaus langs gaan bij een kennis die hysterisch zwanger zit te zijn in een blauw-wit gedecoreerde huiskamer.
Even deelde ik de tegenzin van de ladies maar toen bedacht ik me dat de enige overeenkomst tussen de twee baby-showers een zwangere vrouw was.

De uitnodiging kwam namelijk van de buurvrouw van een goede vriendin van mij die nu over de helft van haar zwangerschap is en wie begin van de zomer een dochtertje verwacht. Zij is de eerste zwangere van mijn vriendinnen en toegegeven: het doet echt iets met me. Ik vind het zó leuk!! De vriendin wist van niks en dus was het geplande feestje niet alleen een baby-shower maar ook een surprise-party. En dat niet alleen; 1+1=3 want volgens de uitnodiging zaten we ook nog aan een thema gebonden. Je raadt het al: roze! Er werd de genodigden gevraagd o.a. iets lekkers binnen het thema mee te nemen.
Roze lekkers wat geen cupcakes, zalmsandwiches of kwarktaart mocht zijn want daar werd al voor gezorgd. Ik wilde het zelf maken dus spekkies of ander al roze kant en klaar spul was uit den boze. In bovenstaand lijstje miste ik het onmisbare: chocola. En toen bedacht ik het volgende:



Het recept



400 gram pure chocolade
300 gram witte chocolade
doosje frambozen (ah friesvak) 
waarvan 1/3 deel ontdooid
zachte parels; taartdecoratie
huishoudfolie
bakplaat  of meerdere bakplaten (die je in de koelkast  of op een ander koele plek kunt zetten)

Smelt de chocolade au bain marie en
bekleed ondertussen je bakplaat met vershoudfolie


Roer het ontdooide 1/3 deel van de frambozen door de witte chocolade tot de frambozen  moes zijn geworden en de chocolade roze kleurt. 
Stop pas met roeren zodra de substantie weer zacht en glad is. (Er komt een waterig laagje op de chocolade te staan maar dat geeft niet).

Giet eerst de donkere chocolade op de met vershoudfolie beklede bakplaat.
Giet dan de roze (jaja..!) chocolade erop en roer het een beetje door elkaar door met een vork.
Strooi vervolgens de rest van de frambozen en wat parels over de chocola. Zet de bakplaat nu koud weg.


In mijn ijskoude bijkeuken was de chocolade zo weer opgesteven. Wanneer het zover is kan je het vershoudfolie voorzichtig lostrekken van de onderkant en de plaat chocolade eventueel in stukken snijden.


Et voila! Een roze chocolade-traktatie. En niet eens zo ongezond... Er zit immers vers fruit op. ;)

Je kunt natuurlijk enorm variëren met kleur en versiering. Ik ben benieuwd naar jullie creaties!!

De baby-shower was trouwens erg geslaagd (afgezien van alle enge bevallingsverhalen).





....... En mijn vriendin, Collega T., was verrast en blij. 
Ze kleurde er, heel gepast, een beetje roze bij .....

                                                  


2 opmerkingen:

Collega T. zei

Dit recept (helemaal in combinatie met een surprise party) is succesverzekerd!! Een van mijn favorieten, collega R.! liefs x

mirjam zei

Reden genoeg om je verjaardag straks weer gezellig te vieren! Wél met dit lekkers natuurlijk! xx