vrijdag 26 april 2013

Jeugdsentiment | Kom je buiten spelen?

'Wie doet er mee met Annemaria Koekoek, wie doet er mee met Annemaria Koekoek?' zongen we in koor terwijl we elkaars hand vasthielden en over het speelplein huppelden. Wie mee wilde doen pakte een hand van de huppelende, zingende 'speluitnodigers' en begon mee te zingen en te huppelen. De slinger werd dan langzaam langer en langer, tot er niemand meer bij kwam en dan begon het spel. Annemaria Koekoek. 
Daar aan het einde van het speelplein, bij dat muurtje.
(voor wie niet meer wat wat Annemaria Koekoek is of ook alweer was, klik!)

Op dat speelplein van de kleuterschool begonnen we altijd een spelletje door te huppelen en te zingen, zodat de andere kindjes wisten dat er een spelletje gedaan zou worden en dat ze aan konden sluiten. Wie het ooit verzonnen heeft, geen idee, maar voor 'ons kleuters' was het de normaalste zaak van de wereld!
---

Zomaar een herinnering uit mijn tijd op de kleuterschool, ergens in de jaren 80. Wat een leuke tijd was dat eigenlijk. Ik herinner het mij als de dag van gisteren. Zelfs geuren uit de kleuterklas, de smaak van schoolmelk die in een krat links van de deur werd neergezet of de vreselijke witte bekertjes fluor waarmee je altijd veel te lang moest spoelen! De structuur van het zand in de zandbak; wij maakten altijd 'zacht zand', een "speciaal" soort zand wat enkel verkregen kan worden door zorgvuldig droog en vochtig zand (wat altijd dieper in de zandbak te vinden is!) te mengen en te zeven tot een zachte zandmassa. (zeer belangrijk werk tijdens het speelkwartier, onderschat dat niet!) De poppenhoek, de verfwand, de watertafel met het bekende waterrad erin. Ik weet zelfs nog precies waar alles stond! Met een blinddoek voor zou ik zo alles kunnen vinden, als het nog in de oude situatie zou staan. Kleuterschool. Wat een feestje was dat! 
Hoe lijkt dat zo dichtbij....als je 32 bent?

Zijn grote mensen wel gelukkig?
Ze spelen nooit op straat!
(uit: Madelief)

Speeltuinen (met in het bijzonder schommels en hoge glijbanen!), 'kom kom kommertje!' horen roepen op straat op een zomeravond gevolgd door 'BUUT VRIJ VOOR DE HELE POT!', plassen na de regen en daar dan doorheen stampen of racen met je fietsje en dan gillend je benen in de lucht houden, stoepkrijttekeningen, kinderen die in bomen klimmen, gillen in elke tunnel..... Als ik dit soort dingen zie en hoor, heb ik de neiging er direct op af te rennen en mee te doen. Maar dat zou gek zijn. Niet? Eerlijk gezegd...vind ik van niet. Wat is er mis met spelen op straat, ook al ben je een Groot Mens? Voel je de aantrekkingskracht niet van de schommel als je er langs loopt? Of om héél even te hinkelen als je een hinkelspel op de straat getekend ziet? Voel je de behoefte niet om even mee te voetballen als je de voetbal van een groep kinderen terug schopt wanneer deze per ongeluk jouw kant opvliegt? Of onderdruk je dat, omdat je een Groot Mens bent?

Onlangs speelde ik nog in een speeltuin. Heel spontaan. Geschommeld, in een klimrek geklommen, van de glijbaan gezoefd! Heerlijk was het. Ik kon niet anders dan lachen....ontzettend lachen! Want zodra je het toestaat weer even Kind te zijn, dan komt dat gevoel van vroeger toch weer terug. Als je het maar gewoon eens toe durft te laten. En kijken Andere Grote Mensen je raar aan? Lekker laten kijken! Stiekem, ze zullen het nooit toegeven, maar heel stiekem zouden ze ook wel weer eens ouderwets willen spelen.

Al die mensen die zeggen:
Je moet ophouden met die onzin,
eindelijk ouder worden.
Zie je die gezichten.
Dat zijn nou gezichten van mensen
die ouder zijn geworden.
Opgehouden met die onzin.
(Arnon Grunberg / Uit: De dagen van Leopold Mangelmann. 
Brief aan M. Schoonheid en bier. / Amsterdam, 1993)

Later in het jaar wil ik samen met een stel Andere Grote Mensen die hun kinderhart niet verloren zijn een Buiten Speeldag voor Grote Mensen organiseren. En iedereen is welkom. Naar hartenlust met zijn allen weer eens Kinderlijk veel pret hebben en keihard gillen en lachen! Maar voor het zover is, vraag ik jullie weer eens herinneringen van je eigen kindertijd op te halen. Waar speelde je mee? Wat voor spellen werden er gespeeld op straat? Met wie speelde je? Wat vond je het aller-, ALLERleukst om te doen?
En bedenk het niet alleen....VERTEL HET! Laat in een reactie hier of op Facebook al je herinneringen achter en breng mij en mijn Grote Mensen Vrienden op de beste ideeën. Wie weet, als jij ook komt spelen op onze Buiten Speeldag voor Grote Mensen, kom jij je eigen favoriete spel of speelgoed weer tegen! 

Oh en oefenen voor de Grote Dag is ook belangrijk:
Sla komende tijd geen schommel, glijbaan, wipwap, hinkelspel, klimrek of wat dan ook over! Ren er zoals vroeger op af en geniet! Laat de Grote Mensen die Gek Kijken maar lekker kijken....ze zijn gewoon jaloers!

En als het regent.....volg dan het voorbeeld eens van het kleine jochie uit het filmpje hieronder. Hij weet nog hoe Belangrijk het is om dóór de Plassen te Lopen....in plaats van Braaf er Omheen. ;-)


Don't grow up, Collega's, it's a trap! ;-)
Groet!
Collega N.


2 opmerkingen:

Jola zei

:)

E-LA-STIE-KEN
DERIN DEROP DERUIT!

Anoniem zei

Dodenval van het hangrek! Was ik super goed in. Of zwaai-verstopperje. Of Zorro'tje (leg ik nog wel eens uit..) Eigenlijk was ik altijd bezig een bepaald 'kunstje' te perfectioneren. Sceeleren in 'schoonschaats' vorm was ook een favoriet!

Collega R.